NC750S

NC750S

 

Model updates: Honda’s gebruiksvriendelijke naakte commuter, de NC750S, voldoet nu ook aan de EURO4 normen en krijgt een LCD instrumentenbord met personaliseerbare kleur opties en er komen twee Special Editions ‘two tone paint’ uitvoeringen met LCD verlichting. De DCT versie krijgt 3 niveaus in de S Mode en verdere software upgrades voor zowel de MT als AT rij modi. Een korte vijfhoekige demper brengt een diepere grom in het uitlaatgeluid.

 

 

De NC750S is een zeer gebruiksvriendelijke motorfiets, gemakkelijk te berijden en zuinig voor je portefeuille; zowel wat betreft de aankoopprijs als op het vlak van rijkosten. De motor is zowel aantrekkelijk voor ervaren rijders die op zoek zijn naar een potente en betaalbare motorfiets voor stedelijk verkeer, als voor nieuwe, jongere rijders die de overstap maken van lichtere motoren en op zoek zijn naar prestaties, budgetvriendelijk rijden, gebruiksvriendelijkheid en het plezier van een volwaardige motorfiets.

 

Dat is precies wat ze krijgen van de NC750S. Zijn parallel twin heft hopen vermogen in het middengebied met een zeer goed gespreid Koppel. Er is veel opslagruimte op de plaats waar bij andere motorfietsen de tank geplaatst is. En de optie om te kiezen voor Honda’s unieke Dual Clutch Transmission onderscheidt deze motor van zijn concurrenten in de categorie van de middenklasse nakeds. Voeg daaraan een compacte bouw, een rijwielgedeelte dat vertrouwen wekt en een uitzonderlijk laag verbruik en het resultaat is een unieke, toegankelijke en zeer praktische motorfiets.

 

Sinds zijn lancering in 2012 – als NC700S – heeft een onophoudelijke ontwikkeling ervoor gezorgd dat Honda de motor op alle vlakken meer gegeven heeft. Meer van wat elke rijder op prijs stelt in deze motorfiets. In zijn meest recente vorm werden zowel de vormgeving als de functionaliteit verbeterd. Zodat de ervaring van een eerste ‘zware’ motorfiets nog verder geoptimaliseerd wordt.

Model overzicht

De NC750S ontvangt een groot aantal verbeteringen voor 2016. De LED koplamp (op de Special Edition kleurversies) en achterlicht plaatsen de motor meteen in een hogere klasse. Het nieuwe instrumentenbord met variable kleurendisplay kan gepersonaliseerd worden en biedt een verbeterd imago aan de motor en zijn rijder.

 

Het DCT systeem is verder ontwikkeld met software updates voor een natuurlijk aanvoelende gasrespons. Met het oog op het verbeteren van de sportieve rij ervaring zijn er nu 3 niveaus in de S mode in de AT mode. Het maximale toerental om af te schakelen is opgetrokken in MT mode. Andere software updates verbeteren de DCT werking op velerlei vlakken.

De zuigerklauw van de voorrem is verbeterd terwijl een nieuwe demper gewicht bespaart en een diepere grom produceert. De manuele zesversnellingsbak optie heeft een lichter gevoel bij het ontkoppelen en een andere schakelpook.

 

De stijlveranderingen op de NC750S vallen onder de noemer ‘Sensual Performance’ en de rijervaring is zowel op visueel als auditief vlak beter. De kleine LED koplamp en het achterlicht met ‘clear smoke lense’ geven de NC750S een betere uitstraling. Eén van de grootste troeven van de motor, is meteen ook een verborgen gave: het 21 liter opslag compartiment (op de plaats waar normaal de tank zit) waarin met gemak een integraalhelm kan worden opgeborgen.

 

Een ‘wave style’ contactsleutel voegt extra kwaliteit toe aan het geheel. Een nieuw instrumentenbord met negatieve LCD display biedt een kilometerteller, snelheidsmeter, tripmeter, indicator voor de gekozen versnelling, benzineverbruik en benzinemeter. Optioneel is er een temperatuurmeter voor verwarmde handvaten en een indicator voor de drievoudig instelbare S mode voor het DCT model.

 

De kleur van de toerenteller bar is instelbaar met een keuze van in totaal negen verschillende opties. Je kunt er zelfs voor kiezen om de kleur te laten veranderen naargelang de gekozen versnelling, het toerental of (in DCT versie) de rij-mode.

 

ECO en SHIFT mode zijn verdere opties als je rijdt met het display in één kleur of (op de DCT versie) een setting gelinkt aan de gekozen rij mode. ECO mode doet het display licht blauw kleuren als je rijdt met een normaal verbruik en groen als je nog meer economisch gaat rijden. SHIFT mode zal de kleur naar oranje doen veranderen als het toerental hoger is dan dat door de rijder vooraf ingesteld.

 

De NC750S zal beschikbaar zijn in vijf verschillende kleurstellingen:

 

Graphite Black

Pearl Glare White

Victory Red

Special Edition Graphite Black – met LED koplamp, extra rode striping, two-tone zadel en rode wielen.

Special Edition Matt Gunpowder Metallic – met LED koplamp, extra striping, two-tone zadel en zilverkleurig frame

 

Via de Genuine Honda Accessories zijn volgende opties beschikbaar:

Een speciaal ontworpen kofferhouder achteraan, een 35 L topbox, 29 L zijkoffers, binnentassen, middenbok, vijfvoudig instelbare handvatverwarming, beugelslot en een AC lader contact. 

Styling & uitrusting

Honda’s DCT technologie bevindt zich in zijn zesde jaar en wint ieder jaar aan populariteit op alle motoren waar dit systeem als optie aangeboden wordt. DCT maakt gebruik van twee koppelingen. Eénom te starten en 1ste, 3de en 5de versnelling, de andere voor de 2de, 4de en 6de versnelling - met de hoofdas voor elke koppeling in de andere gemonteerd, voor een compactere bouw. Elke koppeling wordt afzonderlijk gestuurd door een eigen hydraulisch circuit. Als er van versnelling veranderd wordt, selecteert het systeem de gekozen versnelling via de niet-gebruikte koppeling. De eerste koppeling wordt dan elektronisch uitgeschakeld terwijl de andere koppeling gelijktijdig in werking treedt.

 

Er zijn drie verschillende basis modes beschikbaar. MT-mode biedt manuele controle waarbij de rijder kan op- en afschakelen via de knoppen op het stuur. De automatische D-mode is bijzonder geschikt voor stadsverkeer of rijden op de snelweg en biedt een optimale verbruiksefficiëntie. De automatische S-mode is sportiever en de ECU laat het blok ook toe om hogere toerentallen te draaien vooraleer op te schakelen. Met verhoogde prestaties en een sportiever rijgedrag tot gevolg. Voor 2016 zijn er in S-mode nog drie afzonderlijke motormappings beschikbaar zodat het sportieve rijgedrag nog beter op de noden van de rijder en de rij-omstandigheden kan aangepast worden. Op die manier kan de rijder indien gewenst onder alle omstandigheden in de S mode blijven rijden. Het geselecteerde S mode niveau wordt als standaard opgeslagen en hoeft de rijder niet telkens naar de gekozen modus terugkeren.

Dual Clutch Transmission 

De DCT op de NC750S biedt nu ‘Adaptive Clutch Capability Control’. Dit regelt de kracht die door de koppeling verdeeld wordt en resulteert in een zeer natuurlijk en licht gevoel wanneer het gashendel geopend of dichtgedraaid wordt. Het uiteindelijke resultaat is een vlotter rijgedrag.

Andere verbeteringen omvatten een snellere bediening van de N-D schakelaar wanneer je het contact aanzet en een controlesysteem in AT mode die je toelaat vast te stellen of er bergop of bergaf gereden wordt. Het schakelpatroon wordt daarop automatisch afgesteld.

Motor

Het ontwerp van de NC750 vloeistofgekoelde SOHC achtkleps twin verzekert een pittig karakter in de lage en middelste regionen van het toerenbereik. Zijn relatief lange slag en de speciaal gevormde ontploffingskamers worden gekoppeld aan een hoge inertie van de krukas om hoge koppelwaarden te produceren bij lage omwentelingssnelheden. Topvermogen is 40.3kW/54 pk @ 6,250opm met een maximum koppel van 68Nm @ 4.750opm.

 

PGM-FI zorgt voor een voortdurende optimalisering van de verhouding tussen lucht en benzine voor een perfecte verbranding bij elk toerental en in elke situatie. Het blok voldoet aan de nieuwe EURO4 normen met een CO2 uitstoot van 81g/km en een verbruik van 28,6km/l of 3,5 l op 100 km (WMTC mode) biedt een potentiële actieradius van meer dan 400 km met de 14,1 liter benzinetank.

 

Twee balansassen verminderen trillingen bij hoge toerentallen, waardoor het rij-gevoel comfortabeler wordt, maar tegelijkertijd zorgt de 270° ontstekingsvolgorde ervoor dat de motor zeer potent en direct aanvoelt. Boring en slag bedragen 80 x 77mm.

Door het aantal afzonderlijke onderdelen tot een minimum te beperken, blijft het blok licht, efficiënt en betrouwbaar. Er is slechts één 36 mm gasklephuis en waar mogelijk worden de onderdelen gebruikt voor meer dan één doel. De nokkenas drijft ook de waterpomp aan terwijl één van de balansassen ook de oliepomp bedient.

 

Voor 2016 krijgt het blok met manuele transmissie een aangepaste krachtverdeling bij het bedienen van de koppeling en nieuwe vorm van het koppelingshendel. Dit maakt het frequent veranderen van versnelling nog een stuk gemakkelijker.

 

De nieuwe, vijfhoekige demper is korter dan de vorige en maakt gebruik van twee afzonderlijke kamers die verbonden zijn door een geperforeerde pijp die uitmondt in een resonantiekamer. Dit resulteert in een dieper en zwaarder geluid. De ingebouwde katalysator heeft een structuur met twee lagen die zorgt voor een lagere uitstoot.

Rijwielgedeelte

Het stalen diamond type frame biedt een grote stijfheid voor een grote wendbaarheid een goede respons onder alle omstandigheden. Het biedt ook voordelen als de plaats beperkt is, want de afmetingen zijn beperkt, terwijl het rijden een zeer dynamische ervaring is. De balhoofdshoek bedraagt 27° en de naloop 110 mm. Wielbasis is 1525mm en de gewichtsverdeling is 48/52. Drooggewicht: 217 kg (227 kg met DCT)

 

Zadelhoogte is 790mm en de ergonomie van de motor laat een uitstekende controle toe. Het stuur staat op ideale afstand om tegelijk relax en sportief te rijden. De breedte van het stuur laat onder alle omstandigheden toe om met weinig inspanning veel kracht op de stuurhelften te zetten en er is een stuuruitslag van 35°. In combinatie met het lage zwaartepunt van de motor betekent dit dat de NC750S uitermate geschikt is voor het rijden op drukke stadswegen. Het comfort van de passagier is verzekerd door dubbele handgrepen.

 

 

De 41mm voorvork biedt een veerweg van 120m. De monoshock achteraan heeft ook 120mm veerweg en werkt via het gekende Prol-Link systeem dat een zachte initiële veerwerking biedt - zeer geschikt voor wie met lage snelheid over hobbels rijdt- en een uitstekende algemene controle.

 

Vooraan biedt de 320 mm wave schijf met dubbelzuigerklauw controleerbare en efficiënte stopkracht. Dit wordt ondersteund door de 240 mm ‘wave’ schijf met enkelzuigerklauw achteraan. Een licht tweevoudig ABS laat je toe om met vertrouwen te remmen, zelfs op gladde of natte wegen.

 

Het gebruik van een nieuwe aluminium velg met L-vorm vergemakkelijkt het controleren en aanpassen van de bandendruk. Aluminium voor- en achterwielen met maten 17 x 3.50-inch en 17 x 4.50-inch zijn geschoeid met 120/70 ZR17 en 160/60 ZR17 banden.

Technische specificaties

ENGINE
 
Type: Liquid-cooled 4-stroke 8-valve, SOHC parallel 2-cylinder
Displacement:745cc
Bore x Stroke: 77mm x 80mm
Compression Ratio: 10.7 : 1
Max. Power Output: 40.3kW/54pk @ 6,250rpm (95/1/EC)
Max. Torque: 68Nm @ 4,750rpm (95/1/EC)
Oil Capacity: MT: 3.7L DCT: 4.1L

FUEL SYSTEM
 
Carburation: PGM-FI electronic fuel injection
Fuel Tank Capacity: 14.1L
Fuel Consumption: MT: 28,6km/L or 3,3 L/100 km (WMTC mode)  DCT: 28,6km/L or 3,3 L/100 km (WMTC mode-Tested in D-Mode)

ELECTRICAL SYSTEM
Starter: Electric
Battery Capacity: 12V/11.2AH
ACG Output: MT:420W/5000rpm DCT : 450W/5000rpm

DRIVETRAIN
 

Clutch Type: MT : Wet multiplate hydraulic clutch DCT: Wet multiplate hydraulic 2-clutch
Transmission Type: MT: 6-speed Manual Transmission DCT: 6-speed Dual Clutch Transmission
Final Drive: Chain

FRAME
Type: Diamond; steel pipe

CHASSIS

Dimensions (L´W´H): 2195mm x 780mm x 1130mm
Wheelbase: 1525mm
Caster Angle: 27°
Trail: 110mm
Seat Height: 790mm
Ground Clearance: 140mm (minimum)
Kerb Weight: MT: 217kg DCT: 227kg

SUSPENSION
Type Front: 41mm telescopic fork, 120mm stroke
Type Rear: Monoshock damper, Pro-Link swingarm, 120mm travel

WHEELS
 
Type Front: Multi-spoke cast aluminium
Type Rear: Multi-spoke cast aluminium
Rim Size Front: 17M/C x MT3.50
Rim Size Rear: 17M/C x MT4.50
Tyres Front: 120/70-ZR17M/C (58W)
Tyres Rear: 160/60-ZR17M/C (69W)

BRAKES
ABS System Type: 2-channel ABS
Type Front: 320mm single wavy hydraulic disc with 2-piston caliper and sintered metal pads
Type Rear: 240mm single wavy hydraulic disc with single-piston caliper and resin mold pads

INSTRUMENTS & ELECTRICS
Instruments: Digital speedometer, digital bar-type tachometer, clock, bar-type fuel meter, two trip meters, gear position indicator, ‘instant’ and ‘average’ fuel consumption and coolant temperature warning light. 
Security System: HISS
Headlight: BULB TYPE : 12V; 60W x 1 (high) / 55W x 1 (low)

LED TYPE : LED
Taillight: LED
 

 

 

Foto's

Video's

 

Downloads

Honda NC750S ABS Details
Honda NC750S ABS Technische Specificaties
 

Bekijk ook