CRF1000L Africa Twin

CRF1000L Africa Twin

HONDA CRF1000L AFRICA TWIN 

In 2018 is het precies 30 jaar geleden dat de Honda XRV650 Africa Twin voor het eerst in Europa kwam. Het geheim van de veelzijdigheid van de Africa Twin start bij het motorblok. De vierkleps 998cc Unicam paralleltwin is zeer breed inzetbaar en erg compact. De lichtgewicht manuele zesversnellingsbak heeft hetzelfde ontwerp als die op de nieuwe Honda CRF450R met een aluminium assist-slipper koppeling. Het resultaat van verschillende wijzigingen in het blok, is dat de lengterichting dezelfde afmetingen heeft als Honda’s populaire 500cc blok en de beperkte hoogte draagt bij tot de, zeer belangrijke, grote grondspeling van 250mm. Daarnaast is er voor 2018 een nieuwe versnellingsbak waardoor er een betere respons is in het middengebied. Het topvermogen van 95Pk (70 kW) wordt bereikt bij 7.500 tpm en het maximum koppel van 99Nm bij 6.000 tpm. De aangepaste uitlaat zorgt voor een nog indrukwekkender motorgeluid, terwijl het hogere bereikbare toerental ook de prestaties verbetert.

Een andere belangrijke aanvulling op de nieuwe Africa Twin is de komst van het Throttle By Wire (TBW) systeem, dat 3 rij-modi met zich meebrengt. Ook zijn het aantal parameters bij de HSTC toegenomen en zijn de off-road capaciteiten vergroot met de ‘G-knop’. Door onder andere de nieuwe lithium-ion is er 2,3 kg bespaard. Daarnaast zijn er een groot aantal andere verbeteringen op het design vlak. Zo zijn de voetsteunen breder en bevestigd op stevige stalen montageplaten, is het ‘dakar-look’ dashboard iets meer gekanteld, roestvrij stalen spaakwielen en zijn noppenbanden officieel goedgekeurd.

De 2018 CRF1000L Africa Twin zal beschikbaar zijn in vier kleuren:

1)   Matt Ballistic Black Metallic

2)   Pearl Glare White (Tricolor)

3)   Grand Prix Red (Team HRC Rally kleur)

4)   Candy Chromosphere Red

 


De sterke paralleltwin levert verslavend veel koppel, hij zal je verleiden om het asfalt achter je te laten
bij elke gelegenheid.


Dubbele ontstekingskaarsen op elke cilinder en een lichte krukas met een 270° ontstekingsinterval
geven de motor een zeer typisch karakter. Het is als het ritme van een drum. De lineaire respons bij
elke beroering van het gashendel zal je nog meer in extase brengen, elke keer dat je die herkenbare,
offroad viertakt grom hoort.


De weg naar het avontuur is zeer gevarieerd en daarom is de Africa Twin ook bijzonder veelzijdig.
Naast het model met de manuele zesversnellingsbak is er ook een versie met Dual Clutch
Transmission (DCT) die je in staat stelt om naadloos te schakelen in manuele of automatische modus,
passend bij elk gebruik op asfalt, offroad of steile bergpassen.


Het motorblok wordt omgeven door een stalen dubbel wiegframe en zijn compacte afmetingen
zorgen ervoor dat andere onderdelen ook zeer dicht bij het zwaartepunt van de motor gemonteerd
kunnen worden. Dit levert een lager zwaartepunt en een betere massacentralisatie op. Met een
toonaangevende grondspeling van 250 mm voelt de motor onmiddellijk erg vertrouwd bij elk gebruik.
Offroad rijden wordt als een tweede natuur. Niks kan je nog tegenhouden. De unieke combinatie van
laag gewicht, vermogen en wendbaarheid zet niet alleen nieuwe normen voor adventure motoren, ze
zal je ook pure vrijheid bieden.

Specificaties:

MOTOR

Type: Vloeistofgekoelde viertakt unicam paralleltwin met 8 kleppen/cilinder en 270o ontstekingstiming

Cilinderinhoud: 998 cm3

Max vermogen: 70 kW (95 pk) @ 7.500 opm

Max koppel: 98 Nm @ 6.000 opm

Inhoud benzinetank: 18,8 liter

Verbruik: MT 21,7 km/l of 4,6 l/100 km (WMTC), DCT 21,8 km/l of 4,5 l/100 km (WMTC)

CO2 Emissies: 109 g/km

 

CHASSIS

LxBxH (mm): 2.335 x 930 x 1.475 mm

Zithoogte (mm): 870/850 mm

Grondspeling (mm): 250 mm

Rijklaar gewicht: 232 kg (242 kg DCT)

Foto's

Video's

 

Downloads

CRF1000L Africa Twin Details
CRF1000L Africa Twin technische specificaties
CRF1000L AFRICA TWIN 2017 DETAILS
 

Bekijk ook